Zdravá snídaně: Víme, co by měla obsahovat!

Healthy breakfast

Snídaně je základem každého dne a chcete-li hubnout, musíte snídat pravidelně a vsadit na správnou a zdravou snídani. Když se snažíte o zdravý životní styl nebo o hubnutí, vždycky musíte vsadit na pravidelnost. Tím, že budete dva dny jíst jen zdravě a pak týden budete jíst tučné a nezdravé věci, nic moc se nezmění. Snídaně tvoří až 20% denní dávky energie, takže pokud chcete opravdu hubnout nebo žít zdravě, bez snídaně se neobejdete.

Není snídaně jako snídaně

Snídani nikdy nevynechávejte! Nesnídat je opravdu velká chyba, kterou bohužel stále dělá spousta lidí. Po probuzení možná nemáte hlad a poté, co dorazíte do práce, zase nemáte moc času, takže si vzpomenete někdy v deset dopoledne, kdy už žaludek kručí hlady. Tělo je po dlouhé noci hladové a potřebuje energii, aby vám mohlo během celého dne sloužit. Snídaně vás po ránu zasytí a bude tím správným startem do celého dne!

„Sama jsem roky nesnídala, a když jsem se, kvůli sedavému způsobu zaměstnání, rozhodla, že budu žít zdravěji (čokoládu a řízek vynechat nedokážu) musela jsem něco změnit. Aby můj krok byl úspěšný, navštívila jsem nutriční terapeutku, která se nad mými stravovacími návyky lehce vyděsila a první věc, kterou mi řekla, byla, že se budu muset naučit snídat. Nebylo to jednoduché, tělo bylo roky zvyklé na něco, co jsem se ze dne na den rozhodla změnit“ začíná své povídání Markéta.

„Časem mi začalo být lépe, cítila jsem, že mám po ranní snídani víc energie a co bylo pro mě osobně plusem, že jsem neměla až tak velký hlad večer a ani mě nepřepadávaly „šílené chutě na sladké“. Když se pak stalo, že jsem jednou vynechala snídani kvůli ranním odběrům krve a následnému vyšetření, měla jsem hlad, byla jsem unavenější a večer jsem měla co dělat, abych nevyluxovala spíž se sladkostmi“ popisuje dál.

Jak by měla zdravá snídaně vypadat?

Ze všeho nejdřív je dobré si zvolit, jakou snídani si dáte, zda sladkou nebo slanou. Někdo je zvyklý snídat sladké věci, jiní zase slané. Snídaně by každopádně měla být dostatečně pestrá a vydatná. Sáhněte po kvalitních a čerstvých potravinách, které vám poskytnou energii na celý den. Co je dobré snídat?

  • Polysacharidy (zejména celozrnné pečivo, snídaňové cereálie s celozrnnou složkou)
  • Bílkoviny (zejména libová šunka, vejce, tvaroh, sýr, jogurt)
  • Kvalitní tuky (ořechy, občas máslo, kvalitní margarín)
  • Tekutiny (neslazený čaj, káva, voda, džusy – ovšem naředěné vodou)

Sladká nebo slaná?

Ani jedno není špatně, záleží jen na vás a vašich preferencích. Slaná snídaně může být například tvarohová pomazánka s celozrnným chlebem plus zelenina, celozrnné pečivo s libovou šunkou, 30% tvrdým sýrem, vejcem a podobně. Budete-li si chtít dát sladkou snídani, můžete zvolit bílý jogurt (polotučný nebo nízkotučný), do kterého zamícháte cereálie s ovocem. Pozor na cereálie, je nutno je vybírat pečlivě, protože mnoho z nich obsahuje spoustu cukrů a tuku, což není pro vaše tělo dobré. Sledujte blíž výživové hodnoty a složení.

Co naopak nesnídat?

Určitě jste také párkrát snídali nezdravě, kdy jste si připravili ke snídani klobásky, bílé pečivo, udělali si hemenex na oleji, vejce s anglickou slaninou, lívance nebo šli do obchodu, kde jste si vybrali koblihy, baget či jste si z domu donesli buchtu, dezert nebo například kus dortu z oslavy narozenin. Vše zazdili sladkým nápojem a pak se divili, že během dne máte rychleji hlad a necítíte se tak nabuzení.

Při snídani je dobré vynechat tučné a mastné výrobky, uzeniny, zpracované potraviny, potraviny s vysokým obsahem rafinovaného bílého cukru. Rozhodně není dobré pít po ránu (a nejen po ránu) sladké perlivé nápoje, které obsahují mnoho kalorií, cukrů a podobně. Pravou anglickou snídani proto vynechejte a dejte si to, co vám dodá energii na celý den!

3 Komentáře

  1. Celý rok čtu že nejhorší potravina plná rakovinotvorných látek na celém světě je LOSOS. Sice ten z Norských sádek a podobných po světě. Ale jiného u nás nekoupíte!!! Takže bláboly s pěknou fotkou snídaně…….

Diskuze k článku

Zadejte svůj komentář
Zadejte své jméno