Zázvor je koření i lék. Ale pozor, všeho s mírou!

Pro své zázračné účinky zařazuje zázvor do jídelníčku většina lidí, jakmile se potýká se zdravotními obtížemi, nachlazením, nevolnostmi, nebo zkrátka potřebuje jenom pořádně prohřát zázvorovým čajem. Zázvor seženete v čerstvé i sušené formě, jako potravinový doplněk nebo koření. Pro své schopnosti chránit organismus je totiž velmi populární. Předávkovat se zázvorem nemusí být tedy vůbec těžké! 

Kdy po zázvoru sáhnout?

Zázvor se pěstuje pro své rozvětvené oddenky, které jsou známé svou ostrou nezaměnitelnou chutí i výrazným aroma. Aktivní složkou zázvoru je gingerol, který kromě toho, že udává chuť čerstvého zázvoru, také prokazatelně blahodárně působí na naše zdraví. Zázvor působí velmi příznivě ve chvílích, kdy člověk trpí zažívacími obtížemi, neboť má dobrý vliv na trávicí proces a pomáhá potlačit nepříjemné pálení žáhy, plynatost, nadýmání a jiné obtíže. Stimuluje také tvorbu trávicích šťáv. Podle některých názorů aktivuje krevní oběh a tím snižuje hladinu cholesterolu v krvi. Využívá se také při léčbě impotence.

Zachrání vás, i když potřebujete snížit horečku, nebo máte jen pocit, že na vás „něco leze“. Žvýkání čerstvého zázvoru má dobrý vliv na snížení bolesti v krku, proto se v poslední době velmi často objevuje jako složka cucavých bonbonů či žvýkaček. Kde má zázvor také skvělé účinky jsou krizové situace, kdy vás trápí nevolnosti. Může jít o konzumaci zázvoru během cestování, ale zkoumají se i účinky zázvoru ohledně prevence některých druhů rakoviny a předcházení obtíží při podstupování chemoterapiích.

Co by mohlo zajímat zejména ženy toužící shodit nějaké to kilo přes zimu na příští léto, je schopnost zázvoru odbourávat tuk. Kromě žvýkaček se s ním tedy můžete v poslední době velmi často setkat jako se složkou potravinových doplňků určených k dietám a redukci váhy.

A kdy se ho raději vyvarovat?

Stejně, jako vás může zázvor postavit na nohy ve chvíli, kdy se necítíte nejlépe, vás může i ohrozit, předávkujete-li se příliš velkým množstvím. Silné účinky zázvoru vám totiž nemusí být vždy ku prospěchu. Kromě předávkování zázvorem se vyvarujte i přílišnému kombinování zázvoru s jinými léčivy.

Zázvor není vhodný pro lidi s dlouhodobým onemocněním, jakým může být například cukrovka, a to nejen z důvodů dlouhodobě užívaných léčiv. Předávkování zázvorem vám u dlouhodobých nemocí může způsobit další zdravotní problémy.

Sušený zázvor by se vám denně neměl dostat do těla ve větším množství, než je jeden gram.

Doporučená denní dávka zázvoru pro dospělého závisí na konzumování sušeného nebo čerstvého. Sušený zázvor by se vám denně neměl dostat do těla ve větším množství, než je jeden gram. Co se čerstvého týče, adekvátní jsou čtyři gramy. U pěti se totiž již můžete setkat s nevolnostmi, průjmy, nebo jinými zdravotními problémy.

Děti do dvou let by neměly zázvor konzumovat vůbec, na tom se shoduje většina odborníků. Děti nad dva roky by pak měli zázvoru konzumovat denně zhruba jednu třetinu dávky pro dospělé. Riziko předávkování je u dětí ale velmi nebezpečné, proto je nutné velmi hlídat množství zkonzumovaného zázvoru. Další rizikovou skupinou jsou ženy v očekávání – zázvor v těhotenství je sice nápomocný při nevolnostech, ale rizikový v příliš velkém množství.

V čem si zázvor dopřát?

Zázvor jako koření se dá používat jak do sladkých, tak slaných jídel a například v kombinaci s kari tvoří silně aromatický zážitek. Zázvorový čaj si při nachlazení můžete dopřát až čtyřikrát denně. Pro svou chuť je také nepostradatelnou součástí asijské kuchyně, zejména indických jídel. Přidává se také jako náplň do sušenek a cukroví.

Diskuze k článku

Zadejte svůj komentář
Zadejte své jméno