Děti jsou od přírody zvědavé a rodiče, zvláště maminky se je snaží rozvíjet a podporovat jejich potenciální genialitu. Ruku na srdce, ať se maminky snaží sebevíc, porovnávání se nevyhnou. Pepíček na pískovišti už říká první slůvka, zatímco vaše ratolest nemá nejmenší snahu, i když vy sami na něj neustále hovoříte a snažíte se jej „rozmluvit“. A co teprve, když Pepíček začne chodit, počítat, násobit, dělit… Snažíte se proto své dítě učit podobným věcem a jste trochu zoufalí, když to nejde tak, jak to jistě jde Pepíčkovi.
Genialita u dětí
Každé dítě je jiné, originální a nikde není řečeno, že když začne mluvit o něco později, že je to špatně a znamená to problém. Neznamená. Každé dítě to má nastaveno jinak. Některé děti jsou předurčeny k tomu, aby se staly příštími nositeli Nobelovy ceny, novými Eisteiny, Mozarty, Bachy a dalšími mysliteli. Možná jde maličko odpozorovat, že děti mohou vykazovat určité známky nadprůměrnosti. Nicméně, nikde není zaručeno a řečeno, že tomu tak skutečně bude. Co u svého potomka tedy pozorovat?
Rychlý vývoj
Určitou první známkou může být dosažení vývojových milníků velmi rychle. Dítě se například naučí velmi rychle mluvit, což vede ke snaze učit se číst. Do první třídy tak nastupuje se slušnou slovní zásobou a dobrými čtecími schopnosti.
Pozorování okolí
Nadprůměrné a inteligentní děti mají velmi dobré pozorovací schopnosti. Neznamená to jen, že při hře budou vědět, kam jaký tvar patří, ale všimnou si často drobností, jako například kolik hraček se vejde do kufru, kolik cihel je potřeba na postavení vysoké věže a podobně. Mají velmi dobrou paměť, schopnost pozorovat okolí a zapamatovat si spoustu klíčových informací.
Přirozená zvědavost
Děti s potenciálem geniality se zajímají o svět okolo sebe, snaží se přijít na kloub tomu, jak co funguje, proč se daná věc pohybuje, z čeho se skládá a mnoho dalšího. Potřebují vědět, jak houkačka u požárního auta funguje. Zavalují vás děti nekonečným proudem otázek? Objevuje se často otázka a proč? Jak to funguje? Co za tím vězí? Co je uvnitř?
Velmi podrobné znalosti
Každé dítě má své oblíbené téma. Pro někoho to jsou koně, pro jiného automobil, historie a podobně. A děti mají také své oblíbené téma. Ty geniální se o svých oblíbených tématech vědí opravdu hodně, zasahují hodně do podrobností a mnohdy to „natřou“, co se znalostí týče, i dospělým.
Společnost dospělých
Děti rády tráví čas se svými vrstevníky, ovšem ty s potenciálem geniality se s dětmi svého věku mohou nudit. Často to bývá i proto, že činnost, kterou děti provádějí je pro ně nudná a až příliš snadná. Mnohem lepší je pro ně společnost starších dětí nebo dospělých, protože zde mohou podnikat rozhovory na vyšší úrovni.
Vůdčí schopnosti
Z důvodu vyšší zralosti se mohou malí géniové stát vůdčími osobnostmi, které nacházejí na všechno samy řešení, regulují svojí výkonnost, hledají způsoby, jak při hře nebo při učení cokoliv zlepšit.
Milují čtení
Většinou se malí géniové naučí číst rychleji, než v první třídě a protože je to činnost, díky které se dozvídají nové a nové věci, pak je to pro ně inspirativní. Snaží se číst víc a víc knih a postupem času sáhnou pro odbornou literaturu, která je samozřejmě posune dál a bude rozvíjet jejich paměť, jejich oblíbený koníček a podobně.
Prostor pro chyby
Je dobré si pamatovat, že i když děti vykazují jisté známky geniality, neznamená to, že jsou dokonalé a bezchybné. I takové děti mají nárok čas od času na nějaký ten neúspěch, chybu, špatnou věc nebo nesprávné chování. Jako rodiče byste měli především zařídit to, aby děti mohly být skutečně dětmi. Neznamená to, že když jim něco nejde, jsou méněcenné nebo dokonce špatné!